Jongensland , Maasvlakte Rotterdam

 Noord                                                                                                            West
 
Zuid                                                                                                               Oost

Dit is jongensland. Een enorme zandbak waar alles de overtreffende trap van groot is. We staan op de Europaweg, de grens van de oude en nieuwe Maasvlakte. Tot 2009 lag hier de kustlijn. Het nieuwe land ligt aan de westzijde, het oude aan de oostzijde. In vier en een halve jaar tijd werd hier 360 miljoen kuub zand gestort. Een investering van 2,9 miljard euro. Op het oude land in het oosten zien we energieopwekking uit het fossiele tijdperk. De UNIPER kolencentrale is nagelnieuw; pas een jaar oud. Rechts daarvan ligt buiten beeld de oude centrale waar net het vuur gedoofd is; zoals afgesproken in het Energieakkoord.  De raffinaderij van Neste (noord) lijkt een old skool kraker van aardolie, maar blijkt zich te specialiseren biodiesel met 25% minder CO2 uitstoot. Op het nieuwe land (west) wordt hard gewerkt aan de energie van de toekomst, wind. 

Die enorme roestige buizen achter het hek zijn de palen waarop windmolens op zee komen te staan. Van hier brengen boten ze naar de windparken op 30 kilometer voor de kust. Een kolfje naar de hand van het gigantische schip Pioneering Spirit, even verderop in de prinses Alexiahaven. Die kan in zeven seconden een compleet olieplatform tien meter omhoog kan trekken. De foto’s zijn niet op de exacte locatie van punt 60-422 genomen. De vriendelijke portier van de Offshore Terminal Rotterdam in het schuurtje in het westen was onverbiddelijk. Absoluut ontoegankelijk zonder toestemming van zijn baas.

In het zuiden ontneemt de dijk met helmgrasbegroeiing het zicht op nog meer gigantisch. Rechts op die foto steken de lichtblauwe kranen van de volledig automatische APM containerterminal omhoog die in juni helemaal plat ging door een aanval van hackers. Als het allemaal soepel werkt, verlaat elke seconde een container de Rotterdamse haven. Volledige gescand op inhoud zonder dat een vrachtwagen of treinstel hoeft te stoppen. Dat is ook wel nodig om de 20.000 containers van het grootste containerschip ter wereld, de Vasco da Gama, te lossen.

Achter de helmgrasdijk  wacht nog een verassing. Op de plek waar het koelwater van de centrale de haven instroomt, staan mannen op zeebaars te vissen. Hoe groot vragen we Henk. “Zo groot.” Zijn handen laten een maatje zien die op de Maasvlakte niet meetelt.

 

Meer foto's 

Wandelen op de Maasvlakte

Vanaf station Hoek van Holland Haven brengt een veerpont je snel naar de Tweede Maasvlakte