godsdienstvrijheid

Sleeswijk

In de 16de en 17de eeuw was er sprake van drukke handel tussen Holland en Sleeswijk. Op het schiereiland Eiderstedt werden vele Hollandse ossen vetgemest. Sleeswijks vlees en kaas voedden de Hollandse steden. Hollanders vestigden zich ook in Sleeswijk op zoek naar fortuin en vrijheid om hun geloof te belijden. Ze hebben verschillende kwelders en meren bedijkt en drooggelegd. Het oudst zijn de bedijkingen van kwelders op Eiderstedt door de Rollwagens.

Sporen van Hollands geld en geloof in Sleeswijk

In 1621 legden Nederlandse Remonstranten de eerste steen  voor Friedrichstadt.  Hertog Friedrich III lokte Hollands kapitaal en kennis met godsdienstvrijheid en de mogelijkheid om te investeren in drooglegging van meren, turfwinning en bedijking van kwelders.  Hollandse ondernemers  investeerden in enkele projecten die net zulke luchtbellen bleken als veel huidige internetfondsen.

Op zoek naar de Inderveldestraat op Nordstrand

In de verte steken drie terpen boven het Wad. Je kunt je voorstellen dat Plinius dit maar een troosteloze omgeving vond. Het eilandje Nordstrandischmoor is een van de restanten van het oude eiland Nordstrand. In een oktobernacht in 1634 sloeg een zware storm de kust 30 kilometer landinwaarts. Vanindervelde, een Nederlander, nam de bedijking van de restanten ter hand.

Wederdopers aan de Weichsel

Op zoek naar het Hollandse landschap in de uitgestrekte Poolse Weichseldelta vind ik eindelijk, na dagen lopen, op het kerkhof van Stogi Malborski graven met Hollandse namen. In het begin van de zestiende eeuw werden Mennonieten, de eerste hervormingsbeweging in de Nederlanden, verbeten vervolgd. Ze vluchtten onder meer naar de drassige Weichseldelta.